zaterdag 9 juni 2007

Op de valreep ...

Ja, want het gewone leven naast Ça Ira gaat gewoon door!

Beste lezers,
Ik volg die statistieken niet, hoor. Hoeveel mensen bezoeken nu eigenlijk onze website? Hoeveel mensen lezen mijn wekelijks bij-praatje? Geen idee. Ik krijg tot nu toe weinig reacties, alleen van webmaster Frank. Stilte na de storm,
dat zal het wel zijn. Het nieuws 'Ça Ira in Nederland' heeft geklonken, het wachten is nu op de definitieve aankondiging: it giet oan! Ik kan jullie verzekeren, het is bijna net zo spannend als het wachten op het startschot voor de Elfstedentocht! De partituur in huis betekent nog niet dat Ça Ira op de planken komt. Met wie? Waar? En hoe?
Ik heb me deze week gerealiseerd, hoeveel er bij de voorbereidingen en het organiseren van een concert komt kijken. Weliswaar een bijzonder en uniek concert, maar toch. Halen we de deadline voor het contracteren van het orkest? Moeten we een openbare inschrijving rondsturen en audities doen? Is er wel voldoende belangstelling voor het Projectkoor? En ga zo maar door. En tóch sta ik steeds weer versteld van de energie die je krijgt van bezig zijn met een passie. Zie ik mezelf heen en weer Zwolle racen om bij Loes Visser, dirigent, mijn eerste conducting-coach-les in partituur-lezen-interpreteren te volgen. Zie ik mezelf op een stralende dag weer terug racen over de Veluwe, me afvragend: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen? En weet ik het antwoord: Ja, ik ben begonnen aan Ça Ira in Nederland en hoe dan ook, 5 mei 2008 is het feest! Ernst Daniël Smid en Karin ten Cate zingen mee, de mails aan koren en orkesten vliegen door de lucht, en we zetten alles op alles. Heeft u de uitzending van Mooi! Weer de Leeuw op 12 mei gemist? Roger Waters himself liet ons weten: "Ça Ira in Holland? I couldn't be happier!" Alleen al om die reden zal het toch niet gebeuren dat, daar waar we het unieke recht hebben gekregen, zijn opera te mogen uitvoeren, het om wat voor reden dan ook niet door zou kunnen gaan. Ik moet er niet aan denken. We zullen er alles aan doen, om deze prachtige muziek op 5 mei 2008 te kunnen laten horen. Waar? In één van de mooiste gebouwen van ons land, hèt Concertgebouw in Amsterdam. Voor War Child. Omdat we met elkaar van mening zijn dat onrecht, onderdrukking, oorlog, niet zou moeten bestaan. Ik ga voor de taal van muziek! Muziek raakt de harten van mensen, waar en in welke hoedanigheid dan ook. Ik ga voor Ça Ira in Holland. Gaat u mee??!!

Lieve groet,

Joke

1 opmerking:

Frank zei

Gelukkig het gaat dus door.....