zaterdag 6 oktober 2007

BOT

Bot vangen, bot reageren, met een botte bijl tekeer gaan, wat is er in onze taal eigenlijk veel mogelijk met slechts drie letters.
Was dat met onze orkesten ook maar zo. Wisten jullie dat er in Nederland veel, heel veel
orkesten zijn, die gemakshalve worden afgekort en waarin de letter O een grote rol speelt? Komen er een paar: NHJO, JON, SO, USKO, AJO, NSO, POU, VU(O), SON en ga zo nog maar even door. Hè, het BOT staat er niet tussen. Nee, da’s ook geen orkest. Met het BOT kwam een onwetende collega op de proppen toen ik hem mailde over het TBO. Weer zoiets. “Wat is het TBO?”, zo vroeg deze collega, nadat ik hem had gemaild: “Het TBO doet mee!”
“Het enige wat ik kan bedenken is het Bedrijfs Opvang Team”. Dit omdat ik ook iets had geschreven over een dubbeltje op z’n kant. Na de afberichten van alle O’s stond ineens het agendapunt ‘Exit strategie’ op de agenda. Verdorie, Ça Ira in Holland zal toch niet om zeep worden geholpen door een O?!
Het boek ‘Crisis als kans’ gelezen? Ik ook niet, maar ik heb het boek gekocht vanwege de titel. Pakkende titel, die mij er in ieder geval toe aanzet, niet op te geven.
En zo kwam het TBO in beeld. De secretaris van dit orkest (zeer gastvrij en enthousiast over de muziek) woont in Breda. Da’s dus een hoop fileleed onderweg. Maar, of het zo moest zijn, ½ 1 van huis, ½ 5 weer thuis. Zonder enig oponthoud kon ik de O (van orkest)-partituur afleveren, waarna de dirigent (mèt loep) aan de slag kon. “Mèt loep?”, zult u vragen. Ja, met loep. Ziet er prachtig uit, hoor, zo’n bladzijde uit de partituur van Ça Ira. Twee-en-dertig notenbalken onder elkaar (of meer) op één A-4tje, weliswaar uitvergroot naar een A-3, maar toch. Loep bij nodig. Roger Waters heeft ‘zijn’ partituur beveiligd aangeleverd. In zgn. gesloten pdf.bestanden. Valt geen noot in te veranderen. Maar is door de drukker om die reden dus ook niet te bewerken tot een fraai en handzaam boek. Kom ik later nog op terug.

Kans dus! In Breda! Want zonder orkest géén Ça Ira! En ook geen kaartverkoop, geen flyers, geen sponsormappen, helemaal niks van wat al (bijna) klaar ligt. Daar zit je dan in je eentje tussen mannen die ‘Exit strategie’ met elkaar willen bespreken. Nou, ik niet! Doorgeschoven naar de volgende vergadering.
En nu? Exit ‘Exit strategie’! Want, het TBO, oftewel het Tilburgs Begeleidingsorkest heeft JA gezegd. Lees maar wat Hendriek (de secretaris) schreef:

Vanuit het Brabantse komt nu witte rook!!!!!!
Het TBO is zeer bereid om aan het project medewerking te verlenen!!
Ik hoop oprecht dat we er samen uitkomen en dat het een prachtige gebeurtenis gaat worden op 5 mei! Aan bestuur en dirigent van het TBO zal het in ieder geval niet liggen!!!!!!!!!!!!! Wij zijn hartstikke enthousiast!

Is dat hartverwarmend enthousiasme of niet! En dat had ik om 19.46 uur, donderdag 4 oktober 2007, al kunnen lezen. Uren, dagen, weken let ik op de mail, maar ‘le moment suprême’ gaat Karin ten Cate met háár concert van de 8 October Vereeniging Alkmaar Ontzet in Theater De Vest even voor.
En dat was toch zo raar … ik werd stil van het enthousiasme van Hendriek. Heb haar mail geloof ik wel 10 keer gelezen, voordat ik iets kon zeggen. Veerle kneep me en vroeg: “Ben je nu niet blij?” Ja! Verschrikkelijk blij! Ik kan me nu iets voorstellen bij wat een topsporter voelt bij die felbegeerde medaille om de nek, maar stamelt: “Ik kan het nog niet geloven.” En daarna ontploft. Arme Veerle. Bij gebrek aan een schaatscoach mocht zij met mij languit.

The day after kansen te over. Voorzitter Johan van ons team mailt: “Ik ben het actieplan aan het reviseren”, Frank vraagt of ik al nadenk over een weblog, Marcel mag gaan onderhandelen, het voorwoord van Iris van War Child mag in de sponsormap en Huub mag de kaartverkoop in gang te zetten. En ik? Ik mag eindelijk naar de drukker om de laatste hand te leggen aan het reclamemateriaal, mag gaan nadenken over het officiële startmoment met alle betrokkenen, maar nog veel leuker, ik mag binnenkort ‘flyeren’ dat het een lieve lust is en iedereen vertellen die het maar horen wil, dat Ça Ira in Holland er aan komt.

Bert, dank je voor je tip BOT. Ik sluit vandaag graag af met de laatste drie woorden uit jouw blije reactie op ‘het TBO doet mee’: … nu Roger nog …! Nieuwe kans.

Lieve groet,

Joke

PS: Kijk, zo ziet bladzijde 364 uit de 3e acte ‘Vrijheid’ eruit. Zonder loep ...

6 opmerkingen:

Frank zei

Al weer een prachtig stukje Joke, ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen het lezen.
Als iedereen nu gewoon iets meld via dit medium. Hoeft niet zo lang te zijn.

Gewoon TOB!!!(klinkt net als Top) en is minder bot.....

Frank

ps nu de website nog ff aanpassen.

Anoniem zei

Frank,

Ik lees het elke keer.

Groeten....de Bert uit de tekst......

Anoniem zei

Geweldig dat het weer allemaal loopt en lukt, gelukkig dat je een doorzetter bent Joke en ja wij lezen het ook steeds. Groeten Aad en Trees

Anoniem zei

He he eindelijk gelukt er wat op te zetten hadden al vaker willen reageren maar lukte steeds niet maar weet nu hoe het wel kan.
We volgen het proces al langere tijd omdat wij ook helemaal Ca Ira gek zijn en dolgraag naar de uitvoering willen. Vandaar dat we steeds aan het kijken zijn wanneer de verkoop start. Had van Frank wel een mail terug gekregen dat we het te horen krijgen dus hoop dat we erbij zijn 5 mei.
Heel veel succes met het regelen en veel plezier bij het flyeren.

Anoniem zei

Het wordt echt wel gelezen, maar ik denk dat de meeste het niet nodig vinden om te reageren.
Heb wel al een aantal keren direct met Joke Ge-emailed.
Als een rasechte brabander, is het natuurlijk leuk om te horen dat TOB voor de muziek gaat zorgen :)

Anoniem zei

oops.....

Een Typo. Ik bedoel TBO natuurlijk :) :)