vrijdag 15 februari 2008

In Alkmaar begon de victorie ...

Ja, was het maar waar! De Alkmaarse Victorie begon met vechtende Spanjaarden. Google Alkmaar-Terneuzen en je moet 2 1/2 uur in de auto zitten om erachter te komen welke victorie er nu eigenlijk in Zeeland begon. Terug in de tijd. Veertig jaar geleden was ik 12. Zo, nu weet iedereen hoe jong ik ben: 52. Als we elkaar ontmoeten op 5 mei: 53. En laat ik nu niet geweten hebben dat de Victorie van Pink Floyd in Terneuzen begon?! Een memorabele datum voor Floydian: 17 februari 1968. Het allereerste optreden van Pink Floyd met David Gilmour, op het Europese vasteland. Ik ben vijftiger, maar als je aan mij gevraagd zou hebben of ik in het Patronaat was die dag, zou ik waarschijnlijk wat wazig hebben gereageerd. "Het Patronaat? Geen idee ..." Maar, let op. Veertig jaar later. Oud en wijs, oud en grijs, terug in de tijd, maakt allemaal niet uit, 17 februari 2008 zullen bijna alle Pink Floyd albums de revue passeren. In Terneuzen. Ach, wie kijkt er anno 2008 nog op een paar honderd kilometer om die bevlogen tijd her te beleven? Ik niet. Want ik weet wat er anno 2008 achteraan komt. Ruzie, uit elkaar, ieder z'n eigen weg ... en dan ineens doemt Roger Waters' opera Ça Ira voor je op. Staat je leven op z'n kop. Omdat je ineens bedenkt dat het toch wel fantàstisch zou zijn, om die muziek naar Nederland te halen. Terneuzen 1968, Den Haag 2008! Het is gelukt. 2048. Dat ziet er raar uit.
En toch ... over veertig jaar zullen er vast 'Floydian' zijn die de West-Europese première van Ça Ira hebben bijgewoond. En wie weet, als iedereen die er zegt te zijn geweest er werkelijk was, dan was het World Forum Theater 7 keer zo groot!

Dus, muziekliefhebbers en Pink Floyd-fanaten, noteer maandag 5 mei 2008 alvast in uw agenda.
Roger Waters' opera 'Ça Ira. There is Hope'. Anderhalf uur durend spektakel.
Daar wil je toch over veertig jaar van kunnen zeggen dat je erbij bent geweest??!!

Joke

1 opmerking:

Anoniem zei

Geweldig Joke we zijn het zelfde jaartal. Dacht het al maar nu heb je het bevestigd. Grappig toch!
Wij zijn toen niet in Zeeland geweest maar wel een keer in Nijmegen bij Pink Floyd.
Hou vol en tot ziens. Aad en Trees