donderdag 13 maart 2008

Nìet naar de kapper!

Het is me toch wat: mannen! Wij (dames) mogen voor het concert nìet naar de kapper!
Want ... dan loop je het risico dat je ineens met een paars-violet hoofd temidden van de rest oplicht, alsof je een kerstboomlichtje bent. Ik ben vandaag van de ene in de andere verbazing gevallen. Maarten Vonk (regisseur) en Uri Rapaport (belichting) schoven aan in Utrecht. Twee handen op één buik waar het theatrale vormgeving betreft, nou ja, niet helemaal. Het Kinderkoor in witte kleding met veelkleurige accenten werd door Uri zo van tafel geveegd. Geen (donkere) gezicht (en) vanuit de verte (in de zaal), een witte wolk op het podium, niks meer, niks minder. Ohhh, is dat zo? Dan moet het anders. Maar hoe? Zullen jullie wel zien. En, de ogen van Uri en Maarten begonnen te glinsteren bij, ehhhh, dat ga ik ook niet verklappen. Zomaar op één lijn waar het de uitbeelding van het verhaal betreft. Ik zat erbij, keek ernaar en schreef pffff. 'k Ben bijgekomen van de schrik on my way home in de trein en direct de stad (Alkmaar) ingerend om inspiratie op te doen waar het kleur betreft. Tipje van de sluier ... bij 't Palet in de Boterstraat zag ik een kleurige etalage, hoe kan het ook anders. Kralen, linten, verf, creatieve handenarbeid te kust en te k(l)eur. Alles wat je ziet, in de Indesit! Kennen jullie die reclame nog? Niks meer wit ... en dan maar hopen dat Uri en Maarten het eens worden over de kleur, kan ik aan de was! Waar ben ik in beland? Gaat dit over Ça Ira? Ja, dit gaat nog steeds over Ça Ira.
Het mag maar één-één-keer, magie in een Congrescentrum, hoe krijg je dat voor elkaar? Door de ogen van mannen als Uri en Maarten te laten glinsteren, door ze met hun kleurige vak met hoofdletter V bezig te laten zijn. Ook al vraagt dat van je dat je daarna een rondje Alkmaar moet rennen om de magie tot z'n recht te kunnen laten komen. Daar ben ik in beland. Daar beland je in, als je met respect voor de mening van anderen, aan de slag gaat met Ça Ira. Dat is wat Roger Waters ons meegeeft: No Thought Control. Iedereen in z'n waarde laten, meegaan in het denken van anders denkenden, meegaan in een creatief proces, meegaan met 'hart voor de zaak', een straatje om!

Daar ben ik, verwonderd om wat het met me doet, in beland ... dus ik ga niet naar de kapper!

Joke

1 opmerking:

Frank zei

Je maakt me nieuwsgierig....