vrijdag 30 november 2007

5 december

't Is net als vroeger. De enige dag dat de verwarming overdag in mijn slaapkamer op zolder aan mocht, was op 5 december. En ik maar gedichten schrijven. Voor iedereen die maar op de deur klopte, of stilletjes een briefje naar binnen schoof. Als laatste kwam mijn vader dan naar boven. "Jook, kun je er nog één maken?" Ja, hoor, nog één.

Ohh, kom er eens kijken
In Den Haag ligt echt geen sneeuw
Alles gekregen
Van de VARA-Leeuw
De partituur van Ça Ira
Ik stond erbij en keek erna(ar)
Twee boeken, 900 pagina’s
Ohh Sony, laat ons niet zakken

Ohh, kom er eens kijken
Schaar en lijm heet ‘cut and paste’
Knippen en plakken
Da’s toch echt geen feest
Voor War Child kunt u toch wel wat doen
En vind ik morgen in mijn schoen
Die mooie files van Ça Ira
Dan zullen jullie horen

Ohh, kom er eens kijken
In Den Haag klinkt op’ra-muziek
Overgevlogen
Voor 5 mei: uniek!
Die Roger Waters weet het wel
In Holland klaren ze dit, echt wel
Tweeduizend mensen in Den Haag
Al zijn ze wel wat traag

Ohhh, kom er eens kijken
Wat ik in mijn schoentje vind
Alles gekregen, van mijn lief de Sint
Twee kaarten voor die ene keer
Daarvoor ga ik door wind en weer
Want Ça Ira for War Child, Piet
Mag je niet missen, echt niet

Ohh, kom er eens kijken
Weet u geen kado dit jaar
’t Is maar een ideetje
Met op’ra bent u klaar
Een avond feest, wie wil dat niet
Een kaartje voor je liefste Piet
Een kaartje voor een kindsoldaat
Is wat ons voor ogen staat

Ohh, kom er eens kijken
5 december is het al snel
5 mei duurt nog even
Maar pas op je tel
Als Pers straks hoort van Ça Ira
Slaan stoppen door, let op, weldra
Kunt u geen kaartje meer kopen
Want dat is wat wij hopen

Ohhh, kom er eens kijken
‘k Hou er nu mee op voor vandaag
Sint laat u weten
Ça Ira! Den Haag!!

Voor iedereen die niet weet wat te geven, koop een kaartje en je zult beleven, dat je dit jaar mèt gedicht een glimlach zult zien op je liefs' gezicht. Hij/zij kan het zingen, maar Sint vindt dat je niemand moet dwingen. 5 december, in ons land een uniek feest. Nog 5 maanden en dan hoopt Sint dat u kunt zeggen: "Gewèldig! We zijn naar Ça Ira geweest!"

Geen opmerkingen: